Financijska pismenost

Napisala:Ana Smoljak

30/10/2023

Svakodnevno donosimo niz odluka povezanih s upravljanjem osobnim financijama. Hrvatski obrazovni sustav ne pruža dovoljno znanja o važnosti upravljanja osobnim financijama. Hrvatska narodna banka i Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga provele su treće istraživanje financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj.

Ocjena financijske pismenosti građana 2016. godine iznosila je 11,7 od mogućih 21 boda. Tri godine kasnije iznosila je 12,3/21 boda, a ove godine iznosi 12/20 boda. Iako ukupno financijsko znanje građana kontinuirano raste financijsko ponašenje  je palo za 3% ove godine u odnosu na 2019. godinu.

U istraživanju je 91% građana navelo da sami ili zajedno s nekim drugim donosi svakodnevne odluke o vlastitom novcu. Nešto više od polovice građana (56%) prati svoju potrošnju, a samo 47% postavlja dugoročne financijske ciljeve i teži njihovom ostvarenju.

Što se odnosa prema novcu tiče, najnižu ocjenu imaju mlađi od 19 godina. Najvišu ocjenu imaju potrošačice i potrošači u dobi između 50 i 59 godina.

Dosadašnje aktivnosti Društva Potrošačica

Društvo Potrošačica već godina provodi edukacije iz financijske pismenosti. Proveli smo nekoliko projekata:

U sklopu projekta Potrošačka školica provedena je radionica na temu “E-trgovina i financijske usluge”. Prošli tjedan je za učenike Srednje škole Hrvatski kralj Zvonimir provedena radionica Pametno sa svojim novcem u sklopu projekta Senzibilizacija mladih potrošača.

Na tu temu izrađeno je nekoliko video uratka:

S tematikom financijske pismenosti bavila sam se u nekoliko blogova. Prvi put još 2019. godine u blogu osobne financije. Godinu dana kasnije objavljen je blog pod nazivom upravljanje osobnim financijama. O prešutnom prekoračenju po tekućem računu pisala sam 2021. godine, a ove godine o dopuštenom prekoračenju.

Planovi za poboljšanje financijke pismenosti

Sva tri indikatora financijske pismenosti iz trećeg istraživanje financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj ostavljaju prostora za poboljšanje. Budući da je preporuka da se posebno treba fokusirati na edukaciju najmlađih i najstarije, Društvo Potrošačica planira iduće godine provoditi projekte vezane uz financijsku edukaciju usmjerene toj ciljanoj skupini.

Možda će vas zanimati..

Besplatni potrošački telefon

Besplatni potrošački telefon

Od 1. prosinca 2025. pet potrošačkih udruga, slijedom odobrenih sredstava Ministarstva gospodarstva na javnome...