Što znači za potrošačice Crni petak?

Napisala:Ana Smoljak

23/11/2023

Crni petak često se smatra prvim danom sezone blagdanske kupnje i poznat je po popustima trgovaca. Postao je dan posebnih kupovina i popusta. Podaci o prodaji od Crnog petka često se smatraju znakom ukupnog ekonomskog zdravlja zemlje. Niže prodajne brojke za Crni petak ponekad se uzimaju kao najava sporijeg gospodarskog rasta.

Prošle godine inflacija je bila najveća prepreka oko Crnog petka i Cyber ​​ponedjeljka, a stručnjaci nisu bili sigurni hoće li ekonomske brige potrošačica i potrošača nadjačati njihov entuzijazam za rasprodajama. Naposljetku, više potrošačica i potrošača iskoristilo je ponude nego ikad prije. Stručnjaci predviđaju da će se rasprodaje za Crni petak i Cyber ​​ponedjelja, ali i ukupna blagdanska rasprodaja, povećati 2023.

Uoči Crnog petka trgovine obično reklamiraju velike popuste na elektroniku, igračke, odjeću i druge popularne darove. Trgovci mogu provesti cijelu godinu planirajući rasprodaje za Crni petak. Koriste taj dan kao priliku da se rasterete prevelikih zaliha. Također, ponude sezonske artikle kao što su blagdanski ukrasi i tipični blagdanski darovi.

Ekonomski značaj Crnog petka

Poneki ulagači i burzovni analitičari gledaju na brojke Crnog petka kao na način da procijene cjelokupno zdravlje cijele maloprodajne industrije. Drugi smatraju da Crni petak nema ikakvu stvarnu predvidljivost za četvrto tromjesečje za burze u cjelini. Umjesto toga, oni sugeriraju da uzrokuje samo vrlo kratkoročne dobitke ili gubitke.

Međutim, Crni petka je važan za ekonomiju, zato što se smatra dobrim pokazateljem povjerenja potrošača i vjerojatne diskrecijske potrošnje potrošača u budućnosti.

Prevare na Crni petak

Trgovci će učiniti sve kako bi dobili svoj dio. Potrošačice i potrošači, sjećate li se kad su rasprodaje na Crni petak zapravo bile ograničene na dan nakon Dana zahvalnosti? Ne više. Rasprodaje prije Crnog petka već su počele, a mnoge akcije uoči Crnog petka počet će ozbiljno u trgovinama na Dan zahvalnosti u SAD-u (23. studenog). Pomicanje datuma početka promocija Crnog petka jedna je od taktika koje koriste trgovci kako bi naveli potrošačice i potrošače da troše više. Postoje mnogi drugi. Neki su otvoreni, neki suptilni, ali svi su usmjereni na povećanje prodaje.

Razumijevanje ovih dokazanih maloprodajnih taktika pomoći će vam da ostanete u skladu s proračunom i ostvarite najbolje ponude ove blagdanske sezone. Ako ste ograničeni proračunom i ne možete si priuštiti da odstupite od onoga što je na vašem popisu darova, izbjegnite iskušenje. Evo pogleda 12 uobičajenih trikova koje trgovine koriste na i oko Crnog petka.

1. Pravila usklađivanja cijena mogu biti obustavljena

Mnogi fizički trgovci na malo, pa čak i neki internetski prodavači, potrošačicama i potrošačima nude usklađivanje cijena tijekom cijele godine. Iako je usklađivanje cijena pametan način za privlačenje stalnih kupaca, neki trgovci obustavit će usklađivanje cijena tijekom vikenda Crnog petka. Razlog je jednostavan: usklađivanje cijena svih drastičnih sniženja ponuđenih tijekom rasprodaja Crnog petka moglo bi ozbiljno utjecati na blagdansku zaradu trgovaca. Stoga pratite cijene proizvoda koje planirate kupiti i usporedite cijenu od prije nekoliko mjeseci s cijenom na Crni petak.

2. Oglašeni iznosi popusta može dovesti u zabludu

Ništa ne mami potrošačice i potrošače da kupi nešto tijekom rasprodaje Crnog petka bolje od obećanja velikog popusta. Međutim, taj popust koji se reklamira na vašoj omiljenoj web-lokaciji za e-trgovinu u danima koji prethode Crnom petku mogao bi biti prenapuhan.

3. Različite cijene za različite online kupce

Većina web stranica za e-trgovinu koristi takozvane računalne “kolačiće” za praćenje kupaca na mreži. Ove sićušne datoteke pohranjuju informacije o vašim navikama pregledavanja i kupnje, tako da kada se vratite na web-mjesto, trgovac može poslužiti ciljane ponude na temelju vašeg ponašanja u prošlosti. Ova uobičajena praksa može biti šteta za online potrošače.

Jedno rješenje: kupujte putem web-preglednika postavljenog na “anonimni način”. Ovo će maskirati vaše prethodne kolačiće, tako da vas prodavač neće identificirati po vašim prošlim navikama kupnje.

4. Dostava e-mail adrese za popuste

Sniženja će biti izdašna tijekom vikenda Crnog petka. Dok će mnogi trgovci na malo ponuditi rasprodajne cijene unaprijed, drugi mogu zahtijevati da kupite željeni artikl po punoj cijeni i zatim pošaljete obrazac za popust putem elektroničke pošte kako biste dobili popust.

Popusti e-mailom mogu biti neprivlačni iz nekoliko razloga. Tu je gnjavaža oko ispunjavanja obrasca u koji ne smijete zaboraviti uključiti dokaz o kupnji. Većina programa popusta ima vremensko ograničenje. Stoga ako se oteže i zaboravite poslati obrazac na vrijeme ili ikada, popust će biti izgubljen zauvijek. Čak i ako podnesete dokument na vrijeme, vjerojatno ćete morati pričekati nekoliko tjedana prije nego što primite kupon s popustom. Budući da ste upravo predali svoje osobne podatke i podatke za kontakt proizvođaču (ili tvrtki koja djeluje u ime proizvođača) na obrascu za popust, nemojte se iznenaditi kad primite hrpu marketinških ponuda.

5. Strah od propuštanja

Trgovci na malo koriste mnoge taktike usmjerene na stvaranje umjetnog osjećaja hitnosti kod kupaca da potroše više i potroše sada. Na mnogim web-mjestima za e-trgovinu vidjet ćete oznaku s odbrojavanjem na početnoj stranici tijekom velikih vikenda za blagdansku kupovinu. To potrošačicama i potrošačima signalizira da vrijeme za ekskluzivne ponude brzo ističe. Također možete vidjeti nešto poput “još samo jedan sat” ili “samo ograničeno vrijeme”. Na izlozima fizičkih trgovina vidjet ćete promotivne ponude koje govore “do isteka zaliha”.

Neka vas ne pokolebaju ovi trikovi koji se oslanjaju na vaš strah da ćete propustiti dobar posao. Dok neke brze rasprodaje Crnog petka mogu biti prava povoljna kupovina, mnogo se svodi na razumijevanje cijene koju želite platiti unaprijed i kada je najvjerojatnije pronaći tu cijenu. Na primjer, cijene računala i nekih drugih srodnih tehničkih dodataka mogu biti znatno niže na Cyber ​​ponedjeljak nego na Crni petak. Cijene prijenosnih računala obično su super niske tijekom rasprodaja za povratak u školu u kolovozu. Cijene finog nakita obično su najniže odmah nakon Valentinova. Cijene namještaja pale su na dno u siječnju jer trgovci na malo pokušavaju raščistiti prošlogodišnje zalihe kako bi napravili mjesta za zalihe za novu sezonu.

6. Ograničene količine

Ponude za sve, od 75-inčnih televizora do vrhunskih pametnih telefona svake godine mame potrošačice i potrošače povoljnim cijenama tijekom šoping vikenda Crnog petka. Ono što trgovci na malo ne objavljuju naširoko jest da su te nevjerojatne ponude obično dostupne samo u iznimno ograničenim količinama. Pravi cilj trgovca je navesti potrošačice i potrošače da kupuju i druge stvari s većom profitnom maržom budući da su već u trgovini.

Kako procijeniti imate li šanse uhvatiti proizvod? Prije nego što se odvažite i sukobite s drugim lovcima na ponude, svakako pročitajte sitna slova u oglasu trgovine za Crni petak. Vjerojatno ćete vidjeti izraze kao što su “bez provjera vremena”, “ograničene zalihe pri ruci” ili “za prvih 10 kupaca”. To će vam pomoći da bolje odredite isplati li se gnjavaža pokušavati uhvatiti artikal.

7. Rasprodaja artikala u određeno vrijeme

Zaokret je ponuditi artikle po povoljnim cijenama ne samo u ograničenim količinama “dok traju zalihe”, već i samo tijekom određenog vremenskog razdoblja. To znači da će prodavač oglašavati super nisku cijenu za, recimo, Blu-ray player ili tablet, ali će ti artikli biti dostupni samo po akcijskoj cijeni tijekom ograničenog radnog vremena, možda od 7 do 9 ujutro samo na Crni petak.

Vremensko ograničenje rasprodaje je strategija koju trgovci koriste kako bi namamili kupce u trgovine koje inače ne bi posjetili. Nakon što uđu unutra, trgovci se nadaju da će potrošačice i potrošače nagovoriti da potroše još više na druge artikle uz ugovorenu akciju. Provjerite web stranicu trgovine kako biste vidjeli je li proizvod koji ste gledali dostupan i za online kupnju.

8. Besplatna dostava koja zahtijeva minimalnu kupnju

Ponuda besplatne dostave učinkovit je način da potrošačice i potrošači na Internetu napune svoja kolica. Međutim, važno je napomenuti da će neki trgovci ponuditi povlasticu samo ako potrošite određeni iznos, kao što je 35 EUR ili više po narudžbi. Ako dodajete dodatne artikle u svoju košaricu samo da postignete minimalni iznos kupnje, na kraju zapravo ne štedite novac.

Troškovi dostave obračunavaju se nakon poništavanja popusta za Crni petak na blagajni. Dakle, čak i ako mislite da kupujete dovoljno da biste dobili besplatnu dostavu, mogli biste otkriti da vas još uvijek dijeli nekoliko eura od te pogodnosti.

Ako biste radije preskočili gužvu i kupovali iz udobnosti svog kauča, držite se trgovaca koji će nuditi besplatnu dostavu bez ikakvih obaveza tijekom praznika.

9. Strateški plasman proizvoda unutar trgovina

Raspored prodavaonica velikih prodavača s razlogom je raširen. Trgovci na malo žele da kupci lutaju pokraj više proizvoda i kroz više prolaza prije nego što dođu do onoga što su zapravo došli kupiti. Krajnji cilj: potaknuti impulzivnu kupnju. To je razlog zašto se robne marke za Crni petak često stavljaju na stražnju stranu trgovine umjesto na prednju.

Još jedan trik s plasmanom proizvoda za Crni petak je položaj artikala na popustu pored povezanih dodataka koji nisu na sniženju. Na primjer, možete pronaći zidne nosače, televizijske stalke i sustave surround zvuka koji se prodaju po punoj cijeni uz kućne televizore.

Postoje načini za izbjegavanje neplaniranih kupnji. Idite na web-mjesto trgovca i unaprijed ispišite kartu trgovine, upoznajte se s prolazima u kojima želite kupovati i držite se svoje rute. Također, planirajte dodatke. Ako ste bacili oko na kućni TV i znate da ćete uz njega trebati novi zidni nosač, unaprijed odredite cijenu na internetu. Ako je isti zidni nosač skuplji u trgovini, naručite ga putem interneta s mjesta koje nudi besplatnu dostavu za blagdane.

10. Povrat darova može biti problematičan

Dok neki trgovci nude produljena pravila povrata tijekom praznika, drugi to ne čine. Čak i za one koji to čine, pročitajte sitna slova i pripazite na ograničenja povrata i zamjene za određene artikle kupljene tijekom vikenda Crnog petka. Ovo je osobito bitno ako sada planirate kupiti darove koji neće biti dani do Božića.

Primjerice, za kupnju na daljinu imate 14 dana od dana zaprimanja za povrat. Kad je moguće, razmislite o kupnji kod trgovaca s blažim pravilima povrata tijekom blagdana koja pokrivaju širok raspon proizvoda uključujući mobilne uređaje i gadgete, ali i duži rok povrata od zakonskog.

11. Isti poslovi se recikliraju iz godine u godinu

Potrošačice i potrošači koji pazite na proračun i unaprijed planirate svoju strategiju Crnog petka, pogledajte prošlogodišnje ponude kao referencu za ono što možete očekivati. Naime, trgovci često recikliraju iste ponude iz godine u godinu. To se posebno odnosi na artikle koji se obično kupuju tijekom velikih rasprodaja u zimskim mjesecima, poput zimske odjeće, kuhinjskih aparata i prtljage.

Iako trgovci na malo rade dobar posao kako bi oduševili kupce zbog velikih ušteda, često je razlika u cijeni iz godine u godinu obično samo nekoliko eura. Imajte na umu da je Crni petak jedan od najprometnijih dana za kupovinu u godini. Zbog vremena (i vašeg strpljenja), mudro bi bilo potrošiti ga u trgovini gdje možete odjednom kupiti većinu stvari koje imate na svom popisu za kupovinu.

12. Dodatni popusti za plaćanje kreditnom karticom

Trgovci će pokušati navesti potrošačice i potrošače na Crni petak da potroše više nudeći dodatne popuste za plaćanje kreditnom karticom. Iako postizanje još većeg popusta vaše blagdanske kupnje može zvučati kao fenomenalno, kreditne kartice obično imaju visoke godišnje kamate. Imati visoku kamatnu stopu može biti problematično ako niste u mogućnosti platiti račun u cijelosti svaki mjesec. Dugovat ćete kamate, a možete dobiti i naknadu za zakasninu svaki put kada vaša uplata ne bude objavljena na vrijeme.

Pametan način da izbjegnete gomilanje neželjenih dugova ove sezone blagdanske kupovine je plaćanje artikala gotovinom ili korištenje samo debitne kartice. Na taj način možete potrošiti samo novac koji imate pri ruci.

Možda će vas zanimati..

Bojkot trgovačkih lanaca

Bojkot trgovačkih lanaca

Bojkot svih trgovačkih lanaca i benzinskih postaja planiran za 24. siječnja u Hrvatskoj predstavlja simboličan, ali i...

Projekt Jačanje potrošača

Projekt Jačanje potrošača

Društvo Potrošačica je partner na projektu "Jačanje potrošača" čiji je nositelj Društvo "Potrošač". Uz Potrošačicu...