Zumići i dobna ravnopravnost potrošač(ic)a

Napisala:Ana Smoljak

19/08/2020

Na svjetski dan pčela, 20. svibnja, smo na Facebook stranici Potrošačica – društvo za zaštitu potrošačica i potrošača Hrvatske posjetili potrošač(ic)e na poznatu izjavu  Alberta Einstiena: “Nestanu li pčele s planeta Zemlje, čovjeku kao vrsti ostaje još oko 4 godine života”. Stoga je edukacija o važnosti pčela u proizvodnji hrane hvale vrijedna.

Neki dan vidjela sam reklamu da od 20.08. stižu pčelice zumići u konzum. Da će biti govora samo o edukaciji o važnosti pčela u proizvodnji hrane koju jedemo, koje su opasnosti za pčele, kako pomoći pčelama o izumiranja, ovo ne bi bila tema bloga. Međutim, ovo je direktni marketing prema djeci, jer djeca će htjeti imati svoga zumića, a možda i cijeli komplet.

Potrošači su izloženi različitim utjecajima od strane proizvođača kojima je osnovni cilj što više povećati svoju prodaju. Potrošačke navike stečene u djetinjstvu ostaju za cijeli život. Djeca su primarni potrošači jer imaju svoj novac kojega dobivaju od odraslih i mogu ga potrošiti.

Djeca su sekundarni potrošači jer utječu na potrošnju svojih roditelja i to kako stvari namijenjenih njima samima, tako i drugih proizvoda. Djeca jako dobro razvijaju umjetnost nagovaranja i čestu su vrlo utjecajna na odluke o kupnji svojih roditelja, teta, baka i djedova.

Naposljetku, djeca su i budući potrošači koji će postati samostalni potrošači kada odrastu. Trgovci su uočili ukoliko uspiju u ranoj dobi razviti pozitivne osjećaje djeteta prema njihovim proizvodima ti osjećaji mogu trajati dugo i čitav život utjecati na njihovu potrošnju. Stoga je utjecaj na djecu putem oglašavanja, u dugoročnom smislu, izuzetno profitabilan.

S obzirom na to da će djeca htjeti svog zumića, moram se zapitati kako do zumića? Za svakih potrošenih 75,00 kn dobije se jedna bonus naljepica. Da bi se plišani zumić mogao kupiti po cijeni od 50,00 kn potrebno je sakupiti 10 bonus naljepica. Dakle, potrebno je minimalno potrošiti 750,00 kn da bi se za 10 bonus naljepica i 50,00 kuna dobio jedan zumić. Ove plišane igračke bit će mamac za djecu kao što su to bili zdravoljupci.  Međutim, u ova teška vremena neka djeca neće moći dobiti svoje zumiće te bi ova reklama mogla prouzročiti intenzivnu reakciju ljutnje i tuge kod djece koja neće biti u mogućnosti dobiti svoje zoomiće.

Marketinške komunikacije ne bi trebale iskorištavati neiskustvo ili lakovjernost djece. Upravo zbog značaja i prirode djece kao primatelja poruke ali i onih koji utječju na odluke o kupnji svih članove uže i šire obitelji zakonodavac je stao na stranu čvrste zaštite djece i ograničenja mogućih zloporaba u oglašavanju te potencijalne štete kod djece.

Zakon o zaštiti potrošača ( NN96/2003 ), u članku 90. propisuje kako je zabranjeno „oglašavanje koje prouzrokuje ili bi moglo prouzročiti tjelesnu, duševnu ili drugu štetu u djece, koje djeci upućuje poruke i dijelove poruka kojima se iskorištava ili zlorabi, ili bi se mogla zlorabiti, njihova lakovjernost ili pomanjkanje iskustva“, a Europska komisija (2005/29/EC) iz 2005, kao agresivno poslovno djelovanje izričito navodi „uključivanje u oglas izravnog nutkanja djece na kupnju oglašavanih proizvoda odnosno uvjeravanje roditelja ili drugih odraslih osoba da za djecu kupe oglašavane proizvode “.

Možda će vas zanimati..

Osnove financijske pismenosti

Osnove financijske pismenosti

Svaki događaj u životu je jedinstven, ali zajedničko im je što je većina povezana s novcem. Način na koji...

Osviješteni potrošači

Osviješteni potrošači

Na razini EU prioritet je prelazak na kružno gospodarstvo. Sukladno tome institucije EU su usvojile Direktivu...