Pravo na siguran proizvod – što donosi novi Zakon o sigurnosti proizvoda?

Napisala:Ana Smoljak

08/04/2025

U današnje vrijeme, kada su police trgovina i online platforme prepune proizvoda iz svih dijelova svijeta, pitanje sigurnosti proizvoda postaje važnije nego ikada. Svi mi kao potrošači imamo temeljno pravo – pravo na siguran proizvod. No što to konkretno znači i kako nas novi propisi štite?

Što znači pravo na siguran proizvod?

Pravo na siguran proizvod znači da nijedan proizvod koji se stavlja na tržište ne smije predstavljati rizik po zdravlje i sigurnost potrošača, kada se koristi na uobičajen ili predvidljiv način. To se odnosi na sve neprehrambene proizvode – od dječjih igračaka, električnih uređaja, odjeće, pa sve do namještaja i alata.

Sigurnost mora biti osigurana kroz cijeli životni ciklus proizvoda – od dizajna i proizvodnje, do distribucije i upotrebe.

Novi Zakon o općoj sigurnosti neprehrambenih proizvoda

U travnju 2024. godine, u Republici Hrvatskoj je stupio na snagu novi Zakon o općoj sigurnosti neprehrambenih proizvoda, kojim se prenosi Uredba (EU) 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda. Ova Uredba uvodi strože mehanizme zaštite potrošača i odgovornosti proizvođača i distributera, s naglaskom na e-trgovinu i digitalno tržište.

Ključne novosti koje zakon donosi:

🔍 Veća transparentnost i sljedivost proizvoda
Proizvodi moraju imati jasne oznake porijekla, upute za korištenje i informacije o proizvođaču. To omogućuje lakšu identifikaciju nesigurnih proizvoda i njihovo povlačenje s tržišta.

📦 Sigurnost i u online trgovinama
Online platforme imaju odgovornost osigurati da se na njihovim stranicama ne prodaju nesigurni proizvodi. Ako se utvrdi da je proizvod rizičan, platforme ga moraju brzo ukloniti.

📢 Obvezna prijava i brzo povlačenje proizvoda
Tvrtke koje otkriju da je njihov proizvod opasan, obvezne su to odmah prijaviti nadležnim tijelima i pokrenuti proces povlačenja s tržišta – uključujući obavještavanje potrošača.

🔁 Bolja informiranost potrošača u slučaju opoziva proizvoda
Komunikacija prema potrošačima mora biti jasna, dostupna i praktična – kako bi svatko znao što treba učiniti ako je kupio nesiguran proizvod.

Što potrošač može učiniti?

Ako sumnjate da je proizvod koji ste kupili nesiguran, možete:

  1. Prekinuti korištenje proizvoda
  2. Obratiti se prodavatelju ili proizvođaču
  3. Prijaviti slučaj tržišnoj inspekciji Državnog inspektorata
  4. Informirati se putem platforme Safety Gate, europskog sustava za brzo uzbunjivanje o opasnim proizvodima: https://ec.europa.eu/safety-gate

Zaključak

Pravo na siguran proizvod nije privilegij, nego temeljno pravo svakog potrošača. Novi zakonski okvir čini značajan korak prema većoj odgovornosti gospodarskih subjekata i boljoj zaštiti nas kao korisnika. No, za potpuno učinkovitu zaštitu, važna je i naša osviještenost i aktivno sudjelovanje – jer sigurnost počinje s pravovremenom informacijom.

Možda će vas zanimati..

Potrošačica 4/25

Potrošačica 4/25

Bilten Društva Potrošačica - godina V - broj 44 - Vrbovsko - travanj 2025. Unija potrošača Hrvatske organizirala je...

Izobrazba potrošača 2

Izobrazba potrošača 2

U sklopu projekta "Izobrazba potrošača 2" u četvrtak 3.4. u emisiji Planet Ri na  Kanalu Ri gostovala je...