Novi Zakon o zaštiti potrošača (NN 19/22) stupio je snagu 28. svibnja ove godine. Odredbe Zakona o zaštiti potrošača koje se odnose na institucionalni okvir zaštite potrošača nalaze se u petom dijelu Zakona.
Nositelji zaštite potrošača su: Hrvatski sabor, Vlada Republike Hrvatske, ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača, nadležne inspekcije, Nacionalno vijeće za zaštitu potrošača, poslovna udruženja, udruge za zaštitu potrošača, jedinice lokalne samouprave i ostala javnopravna tijela. Za poslove zaštite potrošača nadležno je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja.
Na temelju čl. 132. st. 1. Zakona o zaštiti potrošača, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 18. kolovoza 2022. donijela Odluku o osnivanju Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača.
Nacionalno vijeće za zaštitu potrošača
Nacionalno vijeće za zaštitu potrošača je savjetodavno tijelo Vlade Republike Hrvatske. Rad Vijeća je javan. Vijeće sudjeluje u izradi Nacionalnog programa zaštite potrošača i Izvješća o provedbi Nacionalnog programa zaštite potrošača, potiče izmjene i dopune propisa, donošenje novih propisa iz područja zaštite potrošača te sudjeluje u kreiranju politike zaštite potrošača.
Nacionalni program zaštite potrošača za razdoblje od 2021. do 2024. godine utvrđuje prioritetna područja koja je potrebno unaprijediti u nadolazećem razdoblju kako bi se osnažio položaj potrošača u Republici Hrvatskoj te povećalo njihovo povjerenje u tržište.
Velika pažnja u provedbi Nacionalnog programa posvetit će se mjerama koje će biti upotrijebljene u svrhu zaštite potrošača tijekom procesa uvođenja eura kao zakonskog sredstva plaćanja. Posebna pažnja posvetit će se informiranju potrošača o promjenama koje nadolaze tijekom procesa uvođenja eura. Shodno tome Društvo Potrošačica konstantno radi na informiranju i educiranju potrošača o svim promjenama koje ih očekuju tijekom procesa uvođenja eura. Snimili smo i montirali edukativni video Euro zamjenjuje kunu. Proveli smo javnu tribinu Euro – službena valuta u Hrvatskoj u Dobrinju, Euro u Hrvatskoj na Krku i u Vrbovskom. U Kraljevici smo organizirali okrugli stol Što euro donosi potrošači(ca)ma. Kao i razne druge aktivnosti s ciljem educiranja potrošača o tijeku uvođenja eura.
U razdoblju provedbe Nacionalnog programa stvarat će se uvjeti za efikasniju provedbu potrošačkog zakonodavstva, bolju informiranost potrošača, lakše ostvarenje potrošačkih prava te jačanje prava potrošača u digitalnom okruženju.
Jedinice lokalne samouprave
Temeljem čl. 133 Zakona o zaštiti potrošača Jedinice lokalne samouprave dužne su na svom području poduzimati mjere i aktivnosti iz svoje nadležnosti u području zaštite potrošača, a posebno:
- informirati i provoditi izobrazbu potrošača
- organizirati savjetovanje potrošača
- inicirati i podupirati projekte udruga koji unapređuju i promiču prava potrošača
- sudjelovati u provedbi Nacionalnog programa zaštite potrošača na lokalnoj razini
- obavljati i druge poslove u skladu s posebnim propisima.
Tijekom ove godine projekte Društva Potrošačica financijski podupiru sljedeće jedinice lokalne samouprave: Grad Delnice, Grad Kastav, Grad Krk, Grad Vrbovsko, Općina Dobrinj, Općina Punat i Općina Rakovica. Osim što nas financijski podupiru Grad Delnice, Grad Krk, Grad Vrbovsko i Općina Dobrinj su nam osigurali i prostore za provedbe aktivnosti po projektima koje smo na njihovom području provodili ili ćemo tek provesti. Prostor za provedbu okruglog stola Što euro donosi potroši(ca)ma osiguralo nam je Grad Kraljevica. U sklopu projekta Primarna i sekundarna prevencija bolesti probavnog sustava provest ćemo tri edukativne radionice. Prostor za provedbu radionica osigurali su Grad Čabar, Grad Delnice i Grad Vrbovsko.
Udruge za zaštitu potrošača
Poslovi udruga za zaštitu potrošača propisani su čl. 136 Zakona o zaštiti potrošača. Tako udruge za zaštitu potrošača mogu na području zaštite potrošača obavljati sljedeće poslove:
- pružati preventivnu zaštitu putem informiranja, izobrazbe i savjetovanja potrošača o njihovim pravima i obvezama
- provoditi, putem akreditiranih laboratorija, usporedne testove proizvoda i rezultate objavljivati u medijima
- provoditi preko akreditiranih laboratorija u zemlji, a po potrebi i u inozemstvu, naknadna ispitivanja proizvoda stavljenih na tržište
- pružati pomoć oštećenom potrošaču u nastupu prema trgovcu
- davati primjedbe i prijedloge pri donošenju propisa koji se odnose na područje zaštite potrošača
- obavljati i druge poslove iz područja zaštite potrošača.
Nažalost, zbog nedostatka financijskih sredstava udruga Potrošačica – društvo za zaštitu potrošačica i potrošača Hrvatske trenutno pruža samo preventivnu zaštitu putem informiranja i educiranja potrošača. Individualno savjetovanje potrošača vršimo samo za svoje članove.